Jangan Ubah Sifat Semula Jadi Anda



Seorang tua yang menyaksikan seokor kala jengking lemas dan memutuskan untuk menariknya keluar dari air. Beliau tenang menghulurkan tangan untuk mencapai kala jengking tersebut. Apabila dia mencapai kala jengking tersebut dia disengat haiwan tersebut. Dengan kesan sakit, orang tua membiarkan pergi makhluk dan ia jatuh kembali ke dalam air. Orang tua  tersebut cuba untuk menyelamatkannya lagi tetapi kemudian sekali lagi dia disengat haiwan tersebut. Dia melepaskan lagi.

Seorang budak lelaki muda berdiri, menghampiri lelaki tua itu dan berkata, "Maafkan saya,pakcik akan mencederakan diri sendiri untuk menyelamatkan makhluk yang jahat itu, kenapa pakcik teruskan jua? Tidakkah pakcik sedar bahawa setiap kali pakcik cuba untuk membantu kala jengking, ia menyengat pakcik? "

Lelaki itu menjawab, "Sifat kala jengking adalah untuk menyengat dan sifat pakcik adalah untuk membantu. Sifat saya tidak akan berubah dalam membantu kala jengking."

Jadi lelaki tua berfikir seketika dan menggunakan daun dari pokok yang berhampiran dan menolong kala jengking keluar dari air dengan daun tersebut dan nyawa kala jengking itu terselamat.


MORAL/PENGAJARAN:-
Jangan mengubah sifat keperibadian anda. Jika seseorang akan terus menyakitkan anda, hanya mengambil langkah berjaga-jaga. Beberapa mengejar kebahagiaan sementara yang lain menciptakannya. Mari hati nurani anda menjadi panduan anda dalam apa jua yang kamu lakukan.


Useful Info




0 ulasan:

Catat Ulasan

Setiap ulasan pengguna admin tidak akan bertanggung jawab.

Best Viewed With Firefox